Ati fost vreodata in vreun local, ati salutat dar in schimb nu ati primit nimic?
A venit
vreodata la masa vreun ospatar mestecand guma si fara habar despre meniu ?
Ati fost vreodata
la un bar si v-a facut barmanul o bautura total diferita de ce ar fi trebuit sa
fie?
Daca ati raspuns
da la toate aceste 3 intrebari, cu siguranta sunteti si voi una dintre
numeroasele victime ale service-ului prost din Romania. (Cu siguranta exista si
peste hotare, dar eu ma voi limita doar la cel de la noi)
Stau cateodata si
ma intreb oare cum s-a ajuns aici ? Scoli avem, carti sunt scrise cu miile,
internetul este disponibil la tot pasul...Deci ? Sa incercam sa identificam
niste cauze ale acestui fenomen foarte raspandit:
* In primul rand,
cei mai multi care lucreaza in aceasta industrie (HoReCa), pe partea de service
sunt tinerii cu varste cuprinse intre 18 - 30 ani (Deja de la 30 de ani in sus
nu mai poti fi ospatar sau barman, iti trebuie o meserie serioasa)
majoritatea fiind studenti care vor sa faca si ei un ban cu care sa isi
plateasca studiile.Pentru ei este o etapa trecatoare, asa ca nu mai este nevoie
sa faca vreun curs specializat ca si asa imediat vine vacanta si pleaca acasa.
* In al 2-lea
rand, managerii, (de bar, de restaurant, sefii de sala etc) care in 99,99% din
cazuri au ajuns pe acea pozitie din nu stiu ce motiv sau pentru ca sunt neam
cu nu stiu care ori care au fost promovati pentru ca erau buni la ceea ce
faceau. Dintre acestia, 1 din 10 daca se oboseste sa faca vreun curs de
specializare in acest domeniu.
* In al 3-lea
rand, patronii. Da, patronii, care arunca cu usurinta in stanga si in dreapta
sute de mii de euro pe nu stiu ce mobilier sau nu stiu ce design si se ZGARCESC
sa mai dea cateva sute de euro pe pregatirea personalului. Dar de ce ar investi
in asa ceva, cand ei au oameni platiti pentru asa ceva? si anumeeee: ... sa
bata tobele... managerii ! Care bineinteles, au fost alesi pe spranceana. Ceea ce nu stiu patronii (e si normal pentru ca majoritatea nu au citit in
viata lor o carte de specialitate in domeniul acesta) este ca daca cineva a
fost exceptional ca ospatar, ca barman, etc sau ca este cel mai vechi din
locatia respectiva nu inseamna neaparat ca va fi bun si ca sef de sala, manager, etc.
Aceasta este
situatia la momentul de fata in Romania, dar ce solutii avem?
* Din fericire
pentru noi, s-a votat legea prin care esti obligat ca patron sa ai angajati
calificati (adica sa faca un curs de calificare la propriu) dar pana si aceasta
este cu doua taisuri deoarece majoritatea acestor scoli de calificare a
meseriilor au oameni care nu sunt neaparat cei mai potriviti pentru acel lucru.
Dar macar sunt gratis si tot pleci cu ceva de acolo.
* Traing-urile
care au loc la nivelul locatiei. Stiu ca toata lumea o sa sariti in sus pentru
ca majoritatea locatiile spun lucrurile acestea si nu se intampla niciodata
asa. Dar putem sa luam ca si exemplu lanturile mari de hoteluri din afara care
obliga angajatii sa vina cu 15 minute mai devreme in ziua in care lucreaza
pentru a trece printr-un mic training in care bucatarul sef si/sau barmanul
(vorbind de sectorul horeca) vin cu cate un preparat, il prezinta, il
detaliaza, dupa care la sfarsit il degusta impreuna cu participantii la
training. E mult 15 min pe zi? Nu mi se pare avand in vedere ca iti ia mult
mai mult ca sa fumezi un pachet de
tigari. :)
Facand o
estimare...un angajat HoReCa ar trebui sa lucreze 21 de zile pe luna.Asadar
luam 15 min pe zi x 21 de zile , pe care il imultim ulterior cu 12 (lunile din
an) si avem un total de 3780 de minute "trainuite" (63 ore sau 2,65
zile). Timp pe care ti-l petreci invatand cate ceva.Si poate data viitoare cand
o sa mergi la masa si o sa te intrebe cineva ce e focaccia sau ce contine
Cosmopolitan o sa stii sa explici pe loc! Costa ceva toata treaba asta? Nu costa nimic! In afara de timp, pe care de
multe ori, nu-l avem....
* Training-urile
specializate facute de o agentie specializata pe asa ceva...Pe la noi prin tara
sunt doar 3 din cate stiu eu si care sunt si bune. E adevarat, costa mai mult, dar odata ce esti sigur ca ai adunat
oamenii potriviti pentru locatia ta, o sa fie o investitie (ca totul se invarte
in jurul banilor) care se va amortiza negresit in timp. Sa va explic de ce:
- Odata ce ai ajuns
si ai absolvit vreunul din cursurile lor (si multumesc lui Dumnezeu, am avut
ocazia sa particip la cursurile tuturor agentiilor) viziunea ta asupra lucrurilor
se va schimba pentru totdeauna. Si in bine.Vei fi frustrat la inceput pentru ca acei oameni sunt niste
"guru" ai ospitalitatii romanesti si o sa iti doresti si tu sa fii la
fel ca ei (eu unu asa am patit). Si atunci incep lucrurile bune sa se lege
intre ele, atat in viata ta privata cat si la locul de munca...Cine are de
castigat de pe urma ta? Clientii in primul rand, tu si automat si locatia
(patronul). In cazul acesta sa ai o echipa de 8-10 oameni care sa fie si bine
pregatiti vei avea mult mai mult de castigat (financiar vorbind) decat daca ai
fi avut o echipa de 20 de oameni care
sunt si ei acolo pentru ca alt job mai bun nu au gasit ....
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu