2/13/2012

Atentie.... Se lucreaza !?





Ati fost vreodata in vreun local, ati salutat dar in schimb nu ati primit nimic?
A venit vreodata la masa vreun ospatar mestecand guma si fara habar despre meniu ?
Ati fost vreodata la un bar si v-a facut barmanul o bautura total diferita de ce ar fi trebuit sa fie?

Daca ati raspuns da la toate aceste 3 intrebari, cu siguranta sunteti si voi una dintre numeroasele victime ale service-ului prost din Romania. (Cu siguranta exista si peste hotare, dar eu ma voi limita doar la cel de la noi)
Stau cateodata si ma intreb oare cum s-a ajuns aici ? Scoli avem, carti sunt scrise cu miile, internetul este disponibil la tot pasul...Deci ? Sa incercam sa identificam niste cauze ale acestui fenomen foarte raspandit:
 
* In primul rand, cei mai multi care lucreaza in aceasta industrie (HoReCa), pe partea de service sunt tinerii cu varste cuprinse intre 18 - 30 ani (Deja de la 30 de ani in sus nu mai poti fi ospatar sau barman, iti trebuie o meserie serioasa) majoritatea fiind studenti care vor sa faca si ei un ban cu care sa isi plateasca studiile.Pentru ei este o etapa trecatoare, asa ca nu mai este nevoie sa faca vreun curs specializat ca si asa imediat vine vacanta si pleaca acasa.
 
* In al 2-lea rand, managerii, (de bar, de restaurant, sefii de sala etc) care in 99,99% din cazuri au ajuns pe acea pozitie din nu stiu ce motiv sau pentru ca sunt neam cu nu stiu care ori care au fost promovati pentru ca erau buni la ceea ce faceau. Dintre acestia, 1 din 10 daca se oboseste sa faca vreun curs de specializare in acest domeniu.
 
* In al 3-lea rand, patronii. Da, patronii, care arunca cu usurinta in stanga si in dreapta sute de mii de euro pe nu stiu ce mobilier sau nu stiu ce design si se ZGARCESC sa mai dea cateva sute de euro pe pregatirea personalului. Dar de ce ar investi in asa ceva, cand ei au oameni platiti pentru asa ceva? si anumeeee: ... sa bata tobele... managerii ! Care bineinteles, au fost alesi pe spranceana. Ceea ce nu stiu patronii (e si normal pentru ca majoritatea nu au citit in viata lor o carte de specialitate in domeniul acesta) este ca daca cineva a fost exceptional ca ospatar, ca barman, etc sau ca este cel mai vechi din locatia respectiva nu inseamna neaparat ca va fi bun si ca sef de sala, manager, etc.

Aceasta este situatia la momentul de fata in Romania, dar ce solutii avem?

* Din fericire pentru noi, s-a votat legea prin care esti obligat ca patron sa ai angajati calificati (adica sa faca un curs de calificare la propriu) dar pana si aceasta este cu doua taisuri deoarece majoritatea acestor scoli de calificare a meseriilor au oameni care nu sunt neaparat cei mai potriviti pentru acel lucru. Dar macar sunt gratis si tot pleci cu ceva de acolo.
 
* Traing-urile care au loc la nivelul locatiei. Stiu ca toata lumea o sa sariti in sus pentru ca majoritatea locatiile spun lucrurile acestea si nu se intampla niciodata asa. Dar putem sa luam ca si exemplu lanturile mari de hoteluri din afara care obliga angajatii sa vina cu 15 minute mai devreme in ziua in care lucreaza pentru a trece printr-un mic training in care bucatarul sef si/sau barmanul (vorbind de sectorul horeca) vin cu cate un preparat, il prezinta, il detaliaza, dupa care la sfarsit il degusta impreuna cu participantii la training. E mult 15 min pe zi? Nu mi se pare avand in vedere ca iti ia mult mai  mult ca sa fumezi un pachet de tigari. :)
 
Facand o estimare...un angajat HoReCa ar trebui sa lucreze 21 de zile pe luna.Asadar luam 15 min pe zi x 21 de zile , pe care il imultim ulterior cu 12 (lunile din an) si avem un total de 3780 de minute "trainuite" (63 ore sau 2,65 zile). Timp pe care ti-l petreci invatand cate ceva.Si poate data viitoare cand o sa mergi la masa si o sa te intrebe cineva ce e focaccia sau ce contine Cosmopolitan  o sa stii sa explici pe loc! Costa ceva toata treaba asta? Nu costa nimic! In afara de timp, pe care de multe ori, nu-l avem....
 
* Training-urile specializate facute de o agentie specializata pe asa ceva...Pe la noi prin tara sunt doar 3 din cate stiu eu si care sunt si bune. E adevarat, costa mai mult, dar odata ce esti sigur ca ai adunat oamenii potriviti pentru locatia ta, o sa fie o investitie (ca totul se invarte in jurul banilor) care se va amortiza negresit in timp. Sa va explic de ce:
 
- Odata ce ai ajuns si ai absolvit vreunul din cursurile lor (si multumesc lui Dumnezeu, am avut ocazia sa particip la cursurile tuturor agentiilor) viziunea ta asupra lucrurilor se va schimba pentru totdeauna. Si in bine.Vei fi frustrat  la inceput pentru ca acei oameni sunt niste "guru" ai ospitalitatii romanesti si o sa iti doresti si tu sa fii la fel ca ei (eu unu asa am patit). Si atunci incep lucrurile bune sa se lege intre ele, atat in viata ta privata cat si la locul de munca...Cine are de castigat de pe urma ta? Clientii in primul rand, tu si automat si locatia (patronul). In cazul acesta sa ai o echipa de 8-10 oameni care sa fie si bine pregatiti vei avea mult mai mult de castigat (financiar vorbind) decat daca ai fi avut o echipa de 20 de oameni  care sunt si ei acolo pentru ca alt job mai bun nu au gasit ....

Ca o concluzie finala, odata ce ati gasit oamenii potriviti (profil fizic si psihic), trimitetii la cursuri...Ei sunt  singurii care va pot ridica locatia !!! Daca nu, va puteti deschide oricand o fabrica de suruburi.... :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu