Salutare!
Ma gandesc de ceva vreme sa scriu aceasta postare deoarece multi dintre cei care ne pasesc pragul nu au o idee foarte
conturata in ceea ce priveste mecanicile unui local. Foarte putini stiu ceea ce
se intampla cu adevarat in spatele cortinelor si cate lucruri se fac pentru cei
care au decis sa isi cheltuie banii in localurile noastre. Am intocmit acest
mic ghid nu pentru a denatura relatia dintre oaspeti si localuri ci din contra.
Pentru a o imbunatati si pentru a face lucrurile mai usoare de ambele
parti. Pentru a putea fi intr-o simbioza perfecta cu cei care ne fac viata mai
frumoasa… J
Asadar sa incepem..
Respectarea codului vestimentar
Ce nu inteleg multi oameni atunci cand este vorba de
petrecerea timpului lor intr-un local este ca desi ei sunt cei care platesc pentru
diversele produse/servicii, acest lucru nu le da dreptul de a incalca regulile localului
respectiv. Da, fiecare local are un regulament de ordine interioara iar in
cele mai multe cazuri, in acest regulament este specificat si codul
vestimentar. In functie de tipul de clientela vizat, un local va avea diferite
coduri vestimentare. Asadar daca un local solicita tinuta eleganta, cel mai
bine ar fi sa nu apareti acolo in pantaloni scurti cu scuza ca stati numai pentru
o bautura. Este in joc pana la urma imaginea localului si daca cei de acolo nu
doresc asa ceva, respectati-le dorinta! Este la fel ca atunci cand va duceti la
cineva in vizita. Daca gazda va roaga sa va descaltati la intrare, o faceti. Aici de
ce nu se poate proceda asa?
Asezarea la mese
Asezarea la mese ar trebui sa se faca intr-un mod cat mai
logic. Ceea ce nu inteleg eu este de ce mereu unele persoane care de regula
sunt 2 sau 3 vor mereu sa ocupe mese mari de 8-10 persoane. Care este ideea? Atunci cand 2 persoane ocupa o masa de 8, celalte locuri de la masa sunt blocate iar daca intamplator vine un grup mai mare,
posibilitatea de a gasi o masa disponibila scade vertiginos. Mesele nu sunt gandite intamplator. Cele de 2
locuri sunt pentru doua persoane, cele de 3 locuri pentru trei persoane, etc.
Luarea comenzii
Atunci cand vine vorba de luat comanda pentru bauturi
recomandat ar fi sa stiti deja ceea ce vreti. Daca ajungeti la bar si
incepeti: “aaa……ce aveti mai bun?” automat nu faceti decat sa blocati un om din
personalul localului care in timpul acela poate face altceva, astfel timpul de
servire al preparatelor creste semnificaativ. Nu uitati: "time is money" si cu
cat dati comanda mai repede cu atat o veti primi mai repede!
Atunci cand se face ultima comanda, recomandat este sa
spuneti atunci exact tot ceea ce doriti. Nimic nu este mai frustrant si
enervant decat atunci cand s-a strigat ultima comanda si toata lumea a fost
servita, sa se mai ceara cate ceva. Ganditi-va ca dupa ce s-a efectuat ultima
comanda, personalul incepe procedura sfarsitului de tura. Acest lucru inseamna
de obicei strangerea tuturor obiectelor de inventar, spalarea, clatirea,
uscarea si stergerea ustensilelor, espresor-ului, etc. Toate aceste lucruri necesita timp. Cel putin
1 ora, fara sa mai punem la socoteala si inchiderea de zi care trebuie facuta,
acte completate, bani predati etc. Pana
la urma si cei care lucreaza acolo sunt oameni si au nevoie la randul lor de odihna. Cu
cat va hotarati mai repede la ultima comanda, cu atat pleaca si ei mai repede
acasa.
Servirea preparatelor
Un lucru esential pe care ar trebui sa le inteleaga toata
lumea este ca produsele se servesc exact in ordinea in care au fost comandate. Asadar, daca inainte de berea dumneavoastra la
draft a fost facuta o comanda de 3 cocktail-uri, prima oara vor iesi acele 3
cocktail-uri. Motivul este simplu: barmanii nu vor decat sa scoata comenzile
cat mai repede si cat mai bine. Chiar daca timpul pentru a servi o bere la
draft este semnificativ mai mic decat ca atunci cand prepari cele 3 bauturi,
odata ce incepi sa faci aceste mici compromisuri, nu faci decat sa cresti
durata timpului de servire pentru cele 3 bauturi. Lucru care nu este corect.
Asadar, nici un barman din cati cunosc eu, nu are interesul de a va intarzia
comanda deoarece cu cat va face mai multe comenzi, cu atat va face cat mai
multi oaspeti fericiti si inevitabil va incasa mai multi bani.
Alcool-ul
Din punct de vedere legal, toate locatiile din Romania ce
comercializeaza alcool nu au voie sa serveasca persoane aflate deja in stare de
ebrietate. Aceasta este legea. Ce nu inteleg eu este de ce se supara lumea cand
le spunem lucrul acesta. Adica pana la urma, nu mai servim alcool pentru ca asa
ne cere legistlatia in vigoare, nu pentru ca nu vrem noi. "Deal with it!" Cei mai enervati oameni sunt acei care insista la nesfarsit si care nu
pot intelege ca noi suntem acolo pentru ca le vrem binele. Da, este in
interesul nostru sa ajungeti acasa in siguranta! Vrem sa va vedem si alta data
la noi in bar!
Daca tot suntem la capitolul acesta vreau sa va informez ca "shot-uri-le" sunt cele care de cele mai multe ori fac diferenta dintre o seara reusita si un fiasco total. Cele care au fost mereu la moda au fost cele flambate insa putini consumatori sunt constienti ca acele "shot-uri" sunt cele mai periculoase! Va puteti rani foarte usor daca nu sunteti atenti! Exista si pericol de incendiere a hainelor dumneavoastra, a localului, etc. Daca ma intrebati pe mine, nu merita riscul, dar pana la urma fiecare face ce vrea.
Cocktail-uri
Bauturile din meniu sunt concepute de regula de niste oameni
care chiar se pricep la ceea ce fac iar modul lor de servire este universal
valabil. Personal, ma doare sufletul atunci cand vad pe cineva ca bea un cocktail
dintr-un pahar tip martini cu paiul. Pe langa ca arata aiurea este si total
ineficient. Daca alegeti sa consumati un preparat prin modul acesta nu faceti
sa impiedicati aromele din preparatul respectiv sa va incante papilele
gustative. Daca ma intrebati pe mine, prefer oricand sa spal un pahar ce are
urme de ruj pe el decat sa vad pe cineva ca il bea cu paiul.
Daca vorbim de bauturi preparate calde, atunci situatia se
schimba. Cocktail-urile calde ar trebui servite cat mai repede pentru ca odata
ce incep sa se raceasca. aromele din acele bauturi vor fi mult mai sterse,
textura se va schimba iar in final oaspetele nu va mai beneficia de acel "mouthfeel" pe care il urmarim cu totii atunci cand preparam asa ceva. Am
intalnit multe cazuri in care au fost facute reclamatii legate de genul acesta
de bauturi pe motiv ca nu sunt ok. La o investigare mai atenta s-a descoperit
ca oaspetele in cauza nu s-a atins de bautura timp de 15 minute, timp in care a
mancat ceva. Cred si eu ca un cocktail cald care s-a racit nu mai este la fel
de bun…
Cand vorbim de bauturile reci, cuvantul cheie este “rece”.
Asta inseamna ca aceste bauturi automat vor conține gheata. Si iar ajungem la discutia despre gheata. Cei
care ati pierdut-o, puneti-va la curent, tragand un ochi aici. Ca sa scurtez
povestea, lucrurile sunt simple: o bautura mixata ce va conține gheata,
NICIODATA nu va conține 2-3 cuburi. Bauturile in genul acesta ar trebui sa aiba paharul plin cu gheata. Motivul? J
Racire maxima, diluare minima. Adica este tot spre
binele oaspetilor nostri. Acele doua cuburi de gheata nu au puterea de a
raci in mod corespunzator bautura, astfel ea va deveni mult mai apoasa si deloc
placuta. Sunteti raciti? Aveti probleme cu gatul? Nici o problema, va recomand
altceva. Se gasesc solutii, doar nu mai comandati asa ceva pentru ca NOI nu mai
vrem sa vi le dam!Asocierea bauturilor cu preparatele
Nu de multe ori am vazut persoane care comanda bauturi de la bar, de regula cu gheata si in acelasi timp comanda de la bucatarie supe, ciorbe, etc. Nici o problema pana aici insa ceea ce ma "distreaza" la maxim este ca intai servesc supa/ciorba dupa care cocktail-ul. Pana serveste primul fel, bautura zace de peste 10 minute pe masa, timp in care isi pierde din proprietati. Motivul? Sa nu amestece cald cu rece, sa nu aiba probleme cu dintii etc. Ok, de acord, dar care este ideea? Luati intai ciorba, mancati-o, dupa care comandati bautura. Sau invers. Daca le comandati in acelasi timp, unul dintre cele doua preparate va avea mereu de suferit si in 90% din cazuri, bautura. Lucru care nu este drept! Parerea mea...
Cafea
Subiectul cafea este unul foarte sensibil si povestea din
jurul cafelei dureaza la noi in tara de cel putin 10 ani. Spun asta pentru ca
majoritatea clientilor sunt invatati cu un anumit tip de preparare al cafelei
iar acest lucru nu mai reflecta realitatea din baruri. Ma refer in mod special
la espresso, care nu poate fi decat de un singur fel: “scurt”. De fiecare data
cand cereti un espresso, asteptati-va ca el sa aiba maxim 25-30 ml in ceasca.
Va place putin mai lung? Nici o problema, cereti un lungo. Diferenta intre
aceste doua preparate este ca cel lungo are adaugat peste putina apa fierbinte.
Cand spun apa fierbinte, nu ma refer la faptul ca barmanul ar
trebui sa lase
procesul de extractie al cafelei mai indelungat. Este gresit din mai multe
motive, dar cel principal este ca dupa 25-30 de secunde de extractie, incep sa
se extraga si substantele nocive din cafea care nu sunt deloc placute.
Daca doriti un espresso mai concentrat, recomandat ar fi
atunci sa cereti un espresso dublu (doppio) care nu inseamna decat ca are
portie dubla de cafea si nu de apa. Ceasca ramane aceeasi, cea mica.
Am tot auzit diverse cereri prin localuri de la noi din tara
pentru produse cum ar fi: espresso dublu lung. Nu exista asa ceva! Sunt niste
inventii ridicole aparute prin diverse locatii.
Atunci cand preferati o bautura cu cafea dar cu mai mult
lapte, optiunea cea mai la indemana ar fi binecunoscutul “latte macchiato”. Ce
nu recomand insa la el, este sa fie servit cu paiul. De fapt, la toate
bauturile calde, paiul este ineficient. Ati incercat vreodata sa beti cu paiul o bautura ce are peste 60° C? Nu
este cel mai placut sentiment. Pana la urma atunci cand bei cafea trebui sa te
bucuri de aromele ei, sa le simti, lucru care nu se poate realiza cu paiul,
pentru simplu fapt ca plasticul retine aromele. Cam acesta este si motivul
pentru care bauturile de calitate sunt stocate in recipiente de sticla. Ati
vazut vreodata vreo sticla de Cognac intr-un pet de plastic? Eu unul, nu!
Atitutinea vis-a-vis de serveri
Exista o expresie care mie imi place foarte mult si anume: “A person who is nice to you, but rude to the waiter, is not a nice person”. Perfect
adevarat. Oamenii care lucreaza intr-o institutie HoReCa merita
acelasi respect ca si cei care lucreaza intr-o banca sau intr-o companie
multinationala. Din aceasta cauza, nu
pot sa imi dau seama de ce unii oameni cand merg la restaurant sau la bar isi
schimba brusc atitudinea fata de
personalul de acolo. Hey! Cei care sunt acolo,
sunt si ei oameni, au si ei viata lor si in primul rand sunt acolo pentru voi!
Sa va faca ziua mai buna. Majoritatea lucreaza programe lungi, stau mult in
picioare, cateodata nu apuca sa manance o zi intreaga doar pentru ca voi sa
aveti o experienta placuta. Daca ati
avut o zi mai proasta, solutia nu este sa va descarcati pe cei de acolo… De ce unii oameni atunci cand merg oriunde in
alta parte, fie ca este un magazin sau un birou pot vorbi frumos si
respectuos dar atunci cand ajung in baruri se transforma?
"Tips is not a city to Alaska"
Inca un subiect discutat si ras-discutat. Din punctul meu
de vedere treaba este simpla: daca ati primit service corespunzator, recomandat
ar fi sa lasati tips, daca nu ati primit, nu lasati. Valoarea tips-ului nu este una prestabilita,
cum sunt unele tari care au adoptat un sistem de incasare de 10 sau 20% din nota de plata.
Fiecare lasa cat considera, cu unele exceptii.
De ex: daca aveti o masa in valoare de 300-400 de lei si ati fost
multumit de service faptul ca lasati 2 lei este jignitor pentru server. In
situatiile de genul, mai bine nu lasati nimic. Este mai ok. Ceea ce nu stiu multi oaspeti este ca serverii fac de cele mai multe ori eforturi extra pentru ca cei din local sa
beneficieze de o experienta unică. De multe ori trec prin certuri cu bucatari,
barmani, manageri…doar pentru dumneavoastra. Asadar, daca aveti preferinte
speciale in ceea ce priveste comanda, atunci cand incheiati socotelile cu localul poate ar fi bine sa luati si lucrul acesta in considerare…
Altele:
Copii mici : Ingeri vs Demoni
Cei care ma cunosc, stiu ca imi plac la nebunie toti copii
si daca as putea, i-as lua pe toti la mine acasa. Imi plac copii, dar nu imi
plac sa ii vad cum zburda prin baruri. Desi multi ar intelege gresit, problema
pe care o au multe baruri nu este legata de copii, ci de parinti. Spun asta
pentru ca de foarte multi ori, parintii nu isi pot stapani copii si atunci
incepe “distractia”: urlete, tipete, busituri, plansete etc. Daca nu sunt pe
deplin
Nimeni nu ar vrea sa se intampla vreo nenorocire. Asadar mesajul general, care de regula este inteles gresit, din partea barurilor este pentru parinti ci nu pentru copii. Ei nu au nici o vina, dar cand vine vremea, parintii trebuie sa aiba abilitatea de a gestiona foarte bine situatiile aparute.
Un lucru cu care majoritatea barurilor se confrunta in
zilele acestea este “cleptomania” de ocazie. Se intampla atunci cand
clientul primeste ceva la masa (chiar si o lingurita) si decide pe loc ca acel
lucru trebuie sa vina cu el acasa. Oricand de flatant ar suna pentru localul
respectiv, vreau sa va informez ca toate acele mici lucrusoare costa bani. Cel mai bun exemplu pe care pot sa vi-l dau
sunt aceste mici carlige pe care le punem in localul nostru ca si décor la
unele bauturi. Un carlig costa 30 de bani iar noi cumparam cam 100 pe
saptamana. Cand se face Luni si avem un mic inventar, constatam ca din 100
cumparate mai sunt 20. 80 de carlige x 0,30 bani = 24 de lei pe care ii pierdem
saptamanal. Daca inmultim acesti 24 de
lei cu 52 de saptamani, avem alarmanta suma de 1248 de lei pe care ii pierdem
anual doar prin prisma faptului ca oaspetii nostri pleaca acasa cu aceste
mici carlige. La fel si in cazul funditelor. Sunt localuri unele oaspetii pleaca cu pahare, cesti, paie de metal, farfuriute suport, etc. Pe langa faptul ca toate aceste lucruri costa bani,
sunt unele lucruri care sunt unicat, cumparate de la diferite targuri de
vechituri, talcioc-uri etc. Oamenii de acolo au investit timp, bani, energie pentru ca dumneavoastra sa aveti o experienta cat mai placuta. Nu le rapiti asta!
Toaletele
Se spune ca stii daca un local este curat dupa modul cum
arata toaletele. Recunosc ca si eu ma
ghidez dupa lucrul acesta de cele mai multe ori dar trebuie sa avem in vedere
cateva lucuri:
Localurile sunt responsabile pentru curatenia in spatiile sanitare si nu au nici o scuza pentru atunci cand nu este curat. Am intalnit insa si multe situatii in care oaspeti de-ai casei nu respectau reguli elementare de igiena si bun simt. Nu uitati ca o moneda are mereu doua fete. Chiuveta este pentru spalat, wc-urile pentru nevoile fiziologice. Din pacate sunt si oameni care au regandit folosinta acestora, astfel chiuveta fiind pentru “vomitat” si “pisoarele” pentru aruncat alimente. Ganditi-va inainte sa faceti o miscare ca asta, deoarece cei de acolo vor trebui sa curate si nimeni nu va fi fericit de asta….
Localurile sunt responsabile pentru curatenia in spatiile sanitare si nu au nici o scuza pentru atunci cand nu este curat. Am intalnit insa si multe situatii in care oaspeti de-ai casei nu respectau reguli elementare de igiena si bun simt. Nu uitati ca o moneda are mereu doua fete. Chiuveta este pentru spalat, wc-urile pentru nevoile fiziologice. Din pacate sunt si oameni care au regandit folosinta acestora, astfel chiuveta fiind pentru “vomitat” si “pisoarele” pentru aruncat alimente. Ganditi-va inainte sa faceti o miscare ca asta, deoarece cei de acolo vor trebui sa curate si nimeni nu va fi fericit de asta….
P.S: Daca aveti nevoi urgente de contopire corporala, poate
mai bine ar fi sa mergeti la un hotel si nu in baia unui local… :D
Rezervarile
99% din localurile din Romania accepta rezervari pentru
oaspetii lor, dar de cele mai multe ori, lucrurile nu sunt asa cum ar trebui sa
fie. De ex, daca faceti o rezervare pentru 3 persoane, cei de acolo va vor
aloca in functie de preferinte o masa de 3 persoane. Dar daca faceti o
rezervare de 3 persoane si veniti 8 de cele mai multe s-ar putea sa nu gasiti
loc si sa ii puneti pe cei de acolo intr-o situatie penibila. Daca va
razganditi in ceea ce priveste rezervarea, cel mai omenesc ar fi sa ii anuntati
pe cei de acolo. Desi din exterior pare o nimica toata, atunci cand se face o
rezervare, personalul din localul respectiv opreste o masa, blocand toate
vanzarile spre acea masa pana vin cei in cauza. Daca alegeti sa nu veniti si
nici nu anuntati, atunci localul pierde bani. Pur si simplu. Tin o masa goala
pe care o pot da altcuiva. Fie si pentru 15-30 minute cat este timpul de
asteptare pentru rezervari.
In cazul in care faceti o rezervare, bine ar fi sa tineti
cont si de programul de functionare al localului. De ex, daca un local se
inchide la 23 iar dumneavoastra doriti o masa de 8 persoane la 22.30, nu faceti
decat sa prelungiti sederea personalului de acolo care de cele mai multe ori au deja peste 12 ore lucrate… Nu zice nimeni sa nu iesiti in oras dar ar fi bine sa aveti in
vedere si aspectul acesta.
Cam acestea ar fi principalele lucruri care daca sunt
rezolvate, rezultatul nu fa vi decat o armonie perfecta intre oaspetii care vin
la noi si locatiile din Romania. Pana la urma eu cred ca este in interesul
ambelor parti: oaspetii nostri au parte de o experienta placuta iar noi ne
putem face treaba mai bine sa le oferim acest lucru.
Daca mai aveti si alte situatii pe care eu nu le-am semnalat
aici, scrieti-le va rog la sectiunea “comments”. Mi-ar placea sa stiu ce alte
situatii mai exista pe la noi prin tara.
Pana data viitoare,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu