Dupa cum bine stiti, pe 19 Noiembrie a avut loc etapa de mixologie din cadrul concursului "Barmaniada" iar de data aceasta am avut onoarea de a fi invitat ca si membru al juriului.
Pot sa va spun ca a fost o experienta uimitoare, am avut ocazia sa invat foarte multe lucruri, sa ma vad cu vechi prieteni si sa imi fac altii noi. Ce poti sa iti doresti mai mult?
Pentru ca am primit foarte multe intrebari dupa concurs din partea multor concurenti, am decis ca este mai bine sa fac o postare aici si sa vedeti si voi lucrurile din perspectiva unui jurat. Am ales sa fac acest lucru deoarece pana acum nu am intalnit genul acesta de interactiune intre barmani si membrii juriului, in sensul ca dupa competitie, in afara de feedback (daca il ceri) nu primesti nimic. Eu sunt de parere ca acest gen de lucruri nu fac decat sa slabeasca relatiile dintre noi ca si barmani dar mai ales ca si oameni si fiecare dintre cei participanti dar si sustinatori au dreptul sa "vada/auda" si parerile celor care ii jurizeaza.
Asadar fara sa mai pierdem vremea, haideti sa ii dam bataie:
Pentru cei care nu stiu sau au ajuns acolo mai tarziu, aceasta etapa de mixologie s-a desfasurat sub forma a 4 runde: Perfect Serve, Daiquiri with modern twist, Quick Mix Tiki Cocktail si Concept Cocktail. Primele doua runde au fost pentru calificari iar primii 8 concurenti cu cele mai mari punctaje au fost cei care au mers mai departe.
Perfect Serve
In aceasta runda, in regulament era precizat:
"Se urmareste modul creativ, inedit de promovare si servire. Romul servit poate fi acompaniat de alta bautura sau chiar produse gastronomice. Se poate servi si un cocktail dar nu este recomandat. Prestatia se va derula sub forma de prezentare, cu lavaliera, timpul disponibil fiind de maxim 3 min. Punctajul maxim pentru aceasta proba este 200 de puncte".
Diferenta intre concurenti au facut-o urmatoarele criterii de jurizare:
* Concept Presentation
In cazul nostru nu era nimic mai mult decat abilitatea concurentilor de a livra in mod corect mesajul prezentarii. In meseria noastra nu este suficient doar sa preparam bauturi, ci sa le si vindem iar cel mai bun mod de a le vinde este prin a povesti clientilor cate ceva despre ele. Cei care au punctat la acest criteriu au fost aceia care au reusit sa asocieze romul cu conceptul lor si care au reusit sa ne transpuna pret de cateva minute in acest taram minunat numit Cuba.
* Customer Experience
Aici totul s-a bazat pe momentul "Ichigo-Ichie" si anume abilitatea barmanilor de a oferi juratilor si publicului in acelasi timp o experienta. Cu totii stim ca oamenii nu mai vin in baruri doar pentru a bea ceva iar in ultima vreme piata romaneasca a devenit suprasaturata de baruri. In cazul acesta si clientii au devenit un pic mai selectivi si sunt mai atenti unde isi cheltuie banii. Cei care vor avea de castigat sunt aceia care fac ceva in plus mereu pentru clienti, lucru pe care l-am urmarit si noi indeaproape.
* Creativity/Innovation
"Stay original in a world of followers and trends!" Dupa cum bine spune si colegul nostru Luca Valentin, este foarte greu sa fii original in industria noastra tocmai de aceea este bine ca mereu sa venim cu ceva nou, care sa fie numai al nostru. Am fost foarte suprins sa vad multe chestii originale, noi, creative si inovative in acelasi timp, in timpul acestei probe. Concurentii au demonstrat inca o data ca si la noi se poate ! Big Like !
* Practicability in bars
Acest criteriu a fost unul dintre criteriile care au facut clar partajul intre concurenti pentru ca bautura servita trebuia sa indeplineasca o conditie si anume: sa poata fi reprodusa in orice bar decent. In acesta situatie s-au luat in calcul toti factorii: ustensilele folosite, modul de executie, timpul de executie, aspectul financiar si cel social. Toate aceste lucruri au fost puse in balanta iar cei care au punctat cel mai bine au fost cei care au gasit un echilibru intre toate aceste elemente.
* Synergy of ingredients
Aceasta este o situatie cu care ne confruntam cu totii de fiecare data cand vrem sa creem ceva nou. Ingredientele sunt foarte importante si multi dintre noi suntem mereu in cautare de ingrediente noi, speciale, nefolosite pana acum, cu cat mai rare, cu atat mai bine. Dar acest lucru nu este suficient din pacate. Ingredientele trebuie sa se potriveasca in cadrul unei bauturi asemanator cu piesele unui puzzle. Pentru a face acest lucru insa este nevoie de foarte mult studiu si multe "trials and errors". Si in acest caz, bauturile care au castigat cele mai multe puncte au fost acelea ce nu au avut conflict de arome, unde ingredientele au fost impletite intr-un mod armonios.
* General Efficiency
Acest aspect implica modul cum se desfasoara barmanul in spatele barului. Cat de eficient este? Respecta regula Porsche? Dar regula Supermarket? Foloseste ambele maini? etc. In acelasi timp a fi eficient inseamna si a profita de tot ceea ce ti se ofera iar in cazul acesta este timpul! Concurentii care au punctat aici au fost cei care s-au folosit de toata durata timpului acordat. Nu uitati, time is money !
* Personal Style
Stilul personal este un lucru ce ti-l dezvolti cu timpul si se obtine doar lucrand in spatele barului. Odata cu inaintarea in timp incepi sa dobandesti anumite indeletniciri pe care poti sa le "polishezi" insa pentru asta este nevoie de multa rabdare. Asa ca as putea spune ca cei care au punctat cel mai mult aici au fost cei care au avut cea mai multa rabdare. :)
Impresie Generala:
Am fost foarte placut surprins sa vad foarte multe idei bune inspirate din cultura Cubei. S-a vazut clar ca s-a facut multa documentare pe tema acestui subiect si ca multi concurenti au venit cu temele facute pentru acest concurs. In schimb mi-as fi dorit sa se fi dat mai multa atentie regulamentului si "focus-ul" sa fi fost pe ritual si nu pe produs. Stiati ca exista o traditie in Cuba atunci cand se desface o sticla noua de rom? Pe langa asta, acest brand de rom exista din 1878 si este facut de cateva generatii bune de catre cei mai buni blenderi masteri din Cuba. Asadar daca ei au hotarat ca romul lor este bun, inseamna ca este bun. Nu mai are nevoie de altceva in plus, de vreo infuzie, macerare etc. Daca ii lipsea ceva, credeti-ma ca Don Jose Pablo Navarro si-ar fi dat seama! Parerea mea! :)
Daiquiri with modern twist
Aceasta a fost a doua runda iar regulamentul aici prevedea:
" Se urmareste crearea unui Daiquri modern, balansat, echilibrat si original. Cocktail-ul sa aiba ADN-ul unui Daiquiri. Se va servi in 2 portii/pahare. Punctajul maxim ce se poate acumula este de 300 de puncte. Timpul pentru aceasta proba 5 minute."
Diferenta intre concurenti au facut-o urmatoarele criterii de jurizare:
Pentru mine, este partea cea mai grea atunci cand creez o bautura, pentru ca numele este mai mult decat un cuvant. Este un element ce completeaza o bautura. Poate fi considerat chiar ca si un "garnish" de completare. Fiind un mod de a identifica bautura el trebuie sa fie intr-o armonie perfecta cu restul elementelor.
* Concept Presentation (on paper)
Deoarece proba s-a desfasurat "Silent Mode" aici am avut ocazia sa cunosc pe fiecare concurent in parte, prin intermediul foii de prezentare. Am fost foarte bucuros sa vad foarte multi barmani curiosi, pasionati, amuzanti, cateva laturi pe care nu le-am mai vazut pana atunci. Diferenta aici a fost modul in care barmanii au transmis informatia catre juriu.
* Creativity/Originality
Dupa cum bine stiti, Daiquiri este un cocktail simplu, dar sofisticat. Gasesti foarte greu la noi in tara unul preparat corect iar aici fiind necesara crearea unui twist dupa acest cocktail, tin sa va spun ca nivelul meu de curiozitate a fost unul maxim. Am fost foarte suprins sa vad si sa gust multe combinatii absolut uluitoare.
* Garnish
Garnish-ul de regula este ultima frontiera in ceea ce inseamna relatia barman-cocktail-client. Este ultimul lucru pe care il punem intr-o bautura (de cele mai multe ori) si primul lucru pe care il vede clientul atunci cand ii este servit cocktail-ul. In cazul acesta, cele mai de succes au fost cele care au fost simple si de efect.
* Personal Style
In cadrul acesti probe, jurizarea stilului personal s-a facut urmarind limbajul corpului. Pot sa spun ca a fost o surpriza neasteptata pentru mine deoarece am avut ocazia sa vad si sa invat in acelasi timp multe lucruri noi despre cei pe care i-am jurizat. Ca un mic exercitiu, data viitoare cand va mai uitati la vreun filmulet cu unul din barmanii vostri preferati, inchideti sunetul si o sa intelegeti despre ce vorbesc.
* Aroma/Smell
Aroma si mirosul fac parte (sau cel putin ar trebui) din arsenalul secret al barmanului. Spun asta deoarece stiind asta am putea sa ne jucam putin cu ele si sa stimulam clientul din punct de vedere olfactiv. Suntem "homo sapiens" prin excelenta iar un reflex pe care l-am dobandit dupa milioane de ani de evolutie este faptul ca inainte sa bagam ceva in gura, mirosim tot timpul. Acest lucru cazut in mainile cui trebuie poate devenit o "arma absoluta" deoarece cerul este limita cand vorbim de stimularea simtulurilor. In cazul acesta tot ce a fost necesar au fost ingredientele fresh si o oxigenare corespunzatoare iar Dumnezeu mi-e martor ca am avut parte de ambele. Din plin. De mai multe ori. Felicitari ! :)
* Taste/Ballance
Unul din factorii decisivi in ceea ce inseamna aceasta proba, care la randul sau nu a scapat de ochii vigilenti ai juriului. Aici s-a urmarit echilibrul retetei in ceea ce inseamna cocktail-ul. Un echilibru nu inseamna cantitati egale intre modificatori ci si armonia lor finala. Mai mult decat atat, s-a urmarit si modul in care a fost pus in valoare romul de catre celalalte ingrediente iar cei care au primit puncte in plus aici au fost cei care au respectat regula: "Let the Spirit Shine"!
* Appearance
Am vorbit mai inainte de stimularea olfactiva, ei bine acum este vorba de stimularea vizuala a clientului. Aspectul cocktail-ului dar si modul de prezentare sunt doi factori decisivi in ceea ce priveste impresia generala. De la pahare, garnish, pana si ustensile, toate aceste lucruri au contribuit la decizia finala iar cei care au primit bile albe au fost cei care au decis sa forteze un pic limitele si sa fie un pic diferiti.
* Synergy with Classic Daiquiri
Alt aspect ce a dat mare bataie de cap participantilor si anume sinergia cu clasicul Daiquiri. Pentru a avea o sinergie cu faimoasa bautura, in primul rand trebuia studiat foarte bine acest cocktail si stabilirea ADN-ului. Ce face un Daiquiri sa fie un Daiquiri? Castigatoare, in acest caz au fost cocktail-urile ce au avut cele mai multe lucruri in comun cu aceasta binecunoscuta bautura mixata.
* Practicability in bars
Ideea de baza la acest subpunct era faptul ca se presupune ca orice bar decent are tot ceea ce trebuie pentru a prepara un clasic Daiquri. Acest lucru trebuia sa se regaseasca si in portofoliul participantilor iar bauturile cu punctaj inalt au fost cele care au fost simple si elegante, cele care au avut un grad mic spre mediu de dificultate si cele care ar fi putut fi reproduse cu usurinta in alte baruri.
Impresie Generala:
Fara dar si poate, in seara aceea am baut unele dintre cele mai bune Daiquri din viata mea pana atunci.Am fost uimit de creativitatea si inventivitatea de care au dat dovada concurentii, dovada fiind punctajele mari obtinute la aceasta proba. Deoarece a fost o runda efectuata in "Silent Mode" iar singurul contact cu juriul a fost foaia de prezentare, mi-ar fi placut ca acest detaliu sa nu fi fost tratat atat de superficial. Pana la urma detaliile fac diferenta, nu ? Am punctat cate lucruri despre acest aspect si in postarile anterioare. Cui i-a scapat, trageti un ochi aici!
Cam atat deocamdata, revin in curand si cu partea a doua!
Pana data viitoare,
Toate cele bune
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu