Salutare,
Avand in vedere ca au fost foarte putini romani din bransa noastra la Bar Convent Berlin, m-am gandit sa il aduc putin mai aproape de voi :) Chiar daca am facut un post per general legat despre conventie, o sa fac si cateva posturi separate despre prezentarile ce m-au impresionat cel mai mult de acolo.
Asadar, acesta este primul pe care vi-l voi ilustra si tin sa mentionez ca toata munca din spatele acestui post a fost depusa de Angus Winchester si Philip Duff. In cazul acesta eu nu sunt decat un mediator, in sensul ca eu nu o sa fac mai mult decat sa pun cap la cap niste idei prezentate de acesti doi oameni doar pentru a impartasi cu voi macar o parte din acea experienta. Voi avea doar cateva mici completari pe alocuri.
Ce vreau sa subliniez este faptul ca acest post nu ar fi avut loc fara acordul personal al lui Angus Winchester. In caz ca va invata vreodata romana si se va uita aici, tin sa-i multumesc pe aceasta cale in numele tuturor barmanilor pasionati ! :)
Cam multa vorbarie, nu? .... Atunci sa trecem la treaba ! :D
Denuumirea cocktail-urilor este partea cea mai grea pentru mine. Imi este mai usor sa creez o reteta noua sau sa ma gandesc la un ingredient nou decat sa dau nume unei bauturi mixate..Sincer nu imi iese deloc. Sau cel putin nu-mi iesea pana sa asist la prezentarea celor doi. In caz ca mai sunt persoane care se confrunta cu aceeasi problema, aveti mai jos niste sfaturi care ne vor ajuta (pe toti) pe viitor.
Pana sa ajungem acolo haideti sa vedem de ce e atat de important numele? De ce toate bauturile pe care le creem trebuie sa aiba un nume? Ce inseamna numele acela ? Cat de mult conteaza ?
Haideti sa va luminez.. Numele este mai mult decat un cuvant...Este un element ce completeaza o bautura. Poate fi considerat, daca vreti, ca si un "garnish" de completare. Este un mod de a identifica bautura. De aceea ar trebui sa fie intr-o armonie perfecta cu restul elementelor. O sa vedeti in randurile ce urmeaza niste moduri prin care puteti pune niste nume superbe bauturilor voastre fara prea multe batai de cap :)
1. Faceti numele sa fie usor de pronuntat si in acelasi timp memorabil
Daca stam sa rasfoim putin filele istoriei de la inceputurile bartening-ului si pana astazi o sa avem o mare surpriza. Primele bauturi ce au inceput sa fie botezate au avut nume simple, usor de pronuntat si nu ma refer doar la cocktail-uri. De ex: kill devil (o alta denumire data romului), calibogus (un mix intre rom si bere de molid), metheglin ( o bautura preparata din miere fermentata si apa , cam cum este mead-ul in ziua de azi),
Odata cu trecerea timpului si aparitia cluburilor private a oamenilor bogati au aparut bauturi ca Manhattan, Clover Club si Vanderbilt.
Un lucru interesant ce a fost foarte la moda in trecut si se pare ca astazi nu se mai practica sunt cocktail-urile facute in cinstea cuiva, cocktail-urile celebratoare. Asa au luat nastere cocktail-uri precum Rob Roy, Mary Pickford, Santiago Sour etc.. Chiar..oare de ce nu se mai fac astfel de cocktail-uri in ziua de azi? Oare nu mai avem persoane pe globul acesta pe care sa le admiram si carora sa le inchinam un cocktail ce va rezista testului timpului?
Introducerea curentului "punk" pe piata muzicii a adus cu el si multe cocktail-uri "sexy" si distractive ca : Orgasm, Harvey Wallbanger , Sex on the beach etc... Tot cam pe aici a fost si momentul cand simplele bauturi au inceput sa ajunga familii de cocktail-uri. Cel mai bun exemplu in cazul acesta este Caipirinha care este prezent pe 99% din meniurile locatiilor de pe tot globul.
Un studiu efectuat recent pe piata bartending-ului din America a aratat cat de mult s-au schimbat lucrurile in ceea ce priveste denumirea cocktail-urilor si asta intr-un timp relativ scurt. Va invit sa vizualizati pozele de mai jos, care reprezinta cele mai cerute cocktail-uri din anii respectivi :
Interesant, nu? :)
2. Fiti politicosi
Data viitoare cand faceti o bautura noua si ii puneti un nume, ganditi-va: ar comanda mama voastra bautura respectiva stiind doar numele?
Aveti aici o selectie cu cateva bauturi ce apar pe diverse meniuri din toata lumea:
Bineinteles, majoritatea dintre ele sunt shot-uri si de regula sunt baute prin cluburi. Ceea ce ma distreaza insa este ca multi barmani de carton nici nu-si dau seama ce inseamna numele bauturilor dar ei le trec pe meniu, ca de, sunt tari si cu foc si cu de toate....
O abordare mai logica asupra bauturilor gasim chiar in prima carte scrisa de catre profesorul Jerry Thomas unde bauturile au fost catalogate pentru prima oara intr-o ordine clara. De acolo avem multitudinea de familii de cocktail-uri din care ne putem inspira astazi pentru un nume reusit. Pentru cei care au ratat posturile despre clasele de cocktail-uri trageti repede un ochi aici si aici ! Pentru cei care le-ati parcurs si inca mai sunteti "insetati" aveti aici cateva exemple despre familii de cocktail-uri de care sincer pana la BCB nici eu nu auzisem. Si avem:
Avenue - o bautura scurta cu baza alcoolica sherry, ce este servita intr-un pahar inghetat. Este de obicei combinata cu un lichior de fructe pentru a-i oferi o nota subtila intregii arome.
Bell Ringers - cocktail-uri "fancy" servite in pahare ce au fost captusite (rinsed) cu lichior de caise.
Squirell Sour - o varianta a clasicelor "sours" ce foloseste ca indulcitor lichior de nuci, alune, arahide, fistic etc.
Milanese - bauturi scurte ce au in componenta Campari, ex: Negroni
Daca totusi nu ati gasit o solutie optima in ceea ce priveste numele puteti folosi o tehnica de fixare ca in exemplele urmatoare:
de ex:
* Fructe/Aroma - Daca adaugati capsuni la o Caipirinha, aveti Strawberry Caipirinha
* Adaugari - Daca la un clasic Gin Smash adaugati busuioc, aveti Gin Basil Smash
* Proces - Daca alegeti sa preparati un Daiquiri cu un swizzle stick, aveti Daiquiri Swizzle
* Locatie - Daca preparati un "sour" cu Angostura ca si baza alcoolica, aveti Trinidad Sour
3. Fiti Lirici
Sa aveti in vedere atunci cand puneti un nume ca el sa fie:
* sonor ( capabil sa produca sunet, grandilocvent)
* euphonim ( sa fie placut, agreabil pentru ureche)
* melifluos ( din latina veche "mellifluus" (a curge ca mierea) - sa fie neted, cursiv )
Sunt unele cuvinte ce se aud frumos in majoritatea limbilor. De ex:
Fluture -> Eng. Butterfy -> Fra. Papillon -> Ita. Farfalla etc
Tot aici sa tineti cont si de urmatoarele tehnici folosite si in literatura:
* Aliteratie - Rob Roy
* Asonanta - Naked and Famous
* Consonanta - Bloody Mary
* Rima - Hanky Panky (stiati ca daca ii adaugat un sprig de menta, aveti un Spanky Hank Panky? Sau daca ii mai adaugati un top de mezcal aveti un Skunky Spanky Hanky Panky? :) )
* Reproductiv - Fifty-Fifty
* Omofone - Whiskey's Hour
4. Fiti distractivi si seriosi in acelasi timp
Jocuri de cuvinte
* W.Y.B.M.A.D.I.I.T.Y - se aplica pentru vorbitorii de limba engleza, dar sa presupunem ca la noi in tara se vorbeste engleza fluent in toate barurile si te intreaba un client in timp ce iti citeste meniul:
Intrebare: "Hey, what means W.Y.B.M.A.D.I.I.T.Y ? "
Raspuns: "Well, will you buy me a drink if I tell you ?"
si uite asa ati inceput interactiunea cu clientul printr-o mica glumita.. :)
* Who is Cecil Baker ?
Cei care au fost anul trecut la training-ul sustinut la Bucuresti de catre Angus Winchester poate isi mai aduc aminte despre Cecil Baker. Pentru cei care nu stiu am sa spun povestea inca o data....
Se pare ca era odata la un bar Angus Winchester si a vazut ca pe meniu era un cocktail ce se numea Cecil Baker. Curios fiind din fire l-a intrebat pe barman de la ce vine numele si atunci barmanul i-a spus relaxat ca este numele cu care se cazeaza mereu Robert de Niro atunci cand se cazeaza la hoteluri. Au mai discutat ei ce au discutat despre Robert de Niro, dupa care vine un client la bar si il intreaba pe barman aceeasi chestie la care barmanul raspunde ca este numele maseorului Rihannei si ca este client regular in acel bar. Putin nedumerit de ceea ce a auzit, Angus il intreaba pe bar ce tocmai s-a intamplat ca lui i-a spus altceva. Atunci barmanul i-a povestit ca cei din bar au o mica glumita prin care fiecare incearca sa inventeze ceva pe loc legat de acel nume dar care in acelasi timp sa fie plauzibil iar cel ce "pacaleste" cei mai multi clienti primeste un shot din partea casei. Bineinteles, totul nu este nimic mai mult decat un mod de abordare a clientului, un mod de a sparge gheata...Sincer ne-ar prinde bine si nou un "Cecil Baker " pe meniu, varianta romaneasca.. :)
5. Partea Legala
Un aspect foarte important pe care nu il ia nimeni in considerare este aspectul legal in ceea ce priveste denumirea cocktail-urilor. Mare atentie ! S-ar putea sa suparati pe cineva , care apoi sa va dea in judecata...
Asa a patit si un binecunoscut tiki bar din America, Painkiller, care a fost dat in judecata de brandul de rom Pusser's pentru faptul ca numele lor, "Painkiller" era luat fara acceptul lor si ca bautura Painkiller din meniu nu era facuta cu romul lor.
Povestea este undeva mai lunga, si desi conform cartii "Beachbum Berry Remixed" cocktail-ul Painkiller a fost creat cu 10 ani mai devreme ca brandul "Pusser's" sa se infiinteze.
In ciuda acestui fapt, cei de la "Pusser's" au creat o intreaga strategie de marketing in jurul acestui cocktail si nu au permis nimanui sa se asocieze in mod abuziv de brandul lor.
Pentru asta au inceput sa trimita timp de 1 an de zile scrisori catre conducerea barului in care i-au rugat frumos sa isi schimbe numele si sa modifice in meniu cocktail-ul Painkiller in ideea ca trebuie neaparat facut cu romul "Pusser's"..
Cei din conducerea barului au zis "fuck it, nu schimbam nimic" si ca urmare au fost dati in judecata si obligati sa isi schimbe numele si sa scoata bautura din meniu. Asadar, barul se numeste acum PKNY.....
Alte exemple asemanatoare sunt cele cu Bacardi Cocktail, Dark'n'Stormy, Lynchburg Lemonade, Godzilla, Revolver etc...Asa ca cel mai bine ar fi sa consulati un avocat de drept intelectual inainte sa faceti o miscare din aceasta..macar pentru siguranta voastra :)
6. Documentati-va
Cu cat studiati mai bine produsele pe care le folositi in cocktail, cu atat mai multe sanse de a gasi un nume potrivit. Faceti o abordare profesionala a produselor si incepeti sa cercetati brandurile respective: istorie, categorie, mod de servire, ritualuri, legende etc
* asigurati-va ca numele este usor de pronuntat
* asigurati-va ca numele este usor de retinut
* la un momentat va puteti folosi de sufixele neologiste "tinis" si "ritas"
* puteti sa va folositi si de culoarea cocktail-ului (ex: Blue Lagoon)
La final, dar nu in ultimul rand, verificati numele cu ajutorul unui dictionar sau a unui tezaur lingvistic...S-ar putea sa fiti surprinsi ce semnificatii ar mai putea avea numele bauturii voastre... :)
Aveti aici mai jos niste exemple mai putin nefericite din industria noastra..... :)
Tanqueray Mallacca Gin a fost denumirea data initial faimosului gin pe care il vedem prin aproape fiecare bar. Ceea ce i-a facut insa sa isi schimbe numele a fost urmatoarea:
* malacca - def. c***t, persoana de c***t, looser (ratat)
- "malacca" este si un jargon in limba greaca pentru "asshole" :)
Incepusem sa va povestesc putin in postul despre BCB despre faptul ca Angus Winchester a jurizat o competitie de mixologie iar unul din participanti a avut un cocktail numit Bukakke ! Intrebat de unde i-a venit ideea acestui nume, a spus ca s-a inspirat din gastronomia japoneza. Haideti sa vedem ce semnificatie are acest termen:
Bukakke - este format din "Butsu" (a picura, a stropi) si "Kakeru" ( a improsca).
Nimic rau pana aici. Doar ca cel care a facut bautura respectiva a uitat sa se documenteze mai bine asupra numelui....
Bukakke mai poate sa insemne si :
asa ca aveti mare grija data viitoare cand denumiti o bautura :)
Cam asta a fost seminarul sustinul de Angus Winchester si Philip Duff despre denumirea cocktail-urilor. Mie unul mi-a placut foarte mult si recunosc ca am avut foarte multe de invatat de aici...
Sper sa va ajute !
Pana data viitoare,
toate cele bune :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu